Pasaulē arvien vairāk tiek stāstīts par elektroauto, un to popularitāte pieaug. Teju katrs auto ražotājs ir izveidojis savu elektrauto modeli. Elektriskie auto izceļas tādu īpašību dēļ – kā lētāki ekspluatācijā un draudzīgāki dabai. Eiropas Savienībā no 2035.gada ir paredzēts netirgot auto ar iekšdedzes dzinējiem. Vai tas nozīmē, ka drīz lietotus auto iemainīs elektriskie automobiļi?
ASV ir jau reģistrēti vairāk kā miljons elektriskie automobiļi, bet tiek lēsts, ka līdz 2035.gadam, auto skaits varētu būt vairāk kā 20 miljoni. Eiropas Savienībai ir plāns attīstīt elektroauto tiktāl, lai no 2035.gada auto ar iekšdedzes dzinējiem vairs netiktu pārdoti. Mērķis ir ražot videi draudzīgu transportlīdzekli, samazinot izmešu daudzumu. Bet vai tiešām elektroauto ir dabai draudzīgi?
Lai saražotu elektroauto, tie sākumā nebūt nav tik draudzīgi videi, tos ražojot, tāpat tiek radīti izmeši, tomēr ikdienā lietojot elektroauto, izmešu daudzums izlīdzinās. Ekpluatācijas laikā elektriskie auto nodara mazāku kaitējumu dabai. Ja elektroauto tiek lādēts izmantojot atjaunojamos resursus, tas kļūst īpaši labvēlīgs videi. Elektriskie auto ir paredzēti, lai mazinātu piesārņojumu, kas ir īpaši vēlams pilsētvidē. Tā ir ne tikai dabas, bet arī cilvēku, satiksmes dalībnieku – gajēju, riteņbraucēju uc. labsajūta. Elektroauto rada par 5 reizēm mazāk izmešu kā auto ar iekšdzedzes dzinējiem. Tādēļ elektroauto ieviešana nākotnē paredz labāku gaisa kvalitāti pilsētā.
Ņemot vērā, kāds ir Eiropas Savienības plāns. Tās prasības ir stingras, un tiek izvirzītas arvien jaunas prasības elektroauto ražotāju virzienā. Ražotāji nedrīkst atslābt, attīstot arvien videi draudzīgākus risinājumus. Kā viens no attīstības lēcieniem šobrīd – ar vienu uzlādi elektoauto var nobraukt arvien vairāk kilometru. Tiek prognozēts, ka pasaulē tiks popularizēti arī pašbraucošie auto, kravas auto, kuru pārvadājumi notiks pilnībā automatizēti. Augsts latiņš tiek izvirzīts arī drošībai uz ceļa. Piemēram, Honda uzstādījusi mērķi samazināt ceļu satiksmes negadījumos cietušo skaitu, kur iesasitīti Honda auto un motocikli, līdz nullei. Kaut arī nav skaidrs, kā uz plāniem reaģēs cilvēki, ir skaidrs, ka mums priekšā ir ambiciozi plāni un noteikti sastapsimies ar daudziem tehnoloģiskiem risinājumiem, digitāliem jaunumiem un pat mākslīgo intelektu.
Kāds ir pieprasījums pēc elektroauto Latvijā?
Latvijā elektoauto vēl ir salīdzinoši maz. Elektroauto izmaksu ziņā ir dārgāki par ierastajiem auto, tādēļ lietotu auto tirgotāji par elektroauto spēju izkonkurēt iekšdedzes dzinēju automašīnas, šobrīd neuztraucas. Vien salīdzinoši neliels skaits Latvijas iedzīvotāju pārvietojas ar elektriskajiem automobiļiem. Kaut arī emocionāli daļa sabiedrības labprāt dzīvotu dabai draudzīgāk, finansiālās iespējas iegādāties elektroauto ir ierobežotas.
Arī ieradumu maiņa kalpo par iemeslu nepāriet uz elektroauto. Uzlādes iespējas ir ierobežotas – plānot, mainīt maršrutu daudziem šoferiem sagādā neērtības. Joprojām uz ceļiem redzam lietotus un mazlietotus auto ar iekšdedzes dzinējiem. Volvo, audi, jaudīgi BMW. Tādēļ Latvijā, arī vērtējot lietotu auto popularitāti 2022.gadā, lietoti auto joprojām būs Latvijas iedzīvotājiem pieprasīta izvēle. Tomēr jāatzīst, ka elektroauto ir nākotnes transports, kaut arī šobrīd Latvijā tie nav tik populāri. Tomēr ar katru gadu elektoauto skaits pieaug arī Latvijā. Visticamāk, kā aju katru nākamo gadu, arī 2023.gadā elektroauto skaits varētu nedaudz palielināties, jo tie ir dabai draudzīgāki un lētāki ekspluatācijā.
Lasi arī ”Kādas ir prognozes 2023.gadā – lietotu auto tirdzniecībā?”
Kopsavilkums.
Elektroauto ir dabai draudzīgāks pārvietošanās līdzeklis, ja salīdzinam ar auto, kam ir iekšdedzes dzinējs. Skaidrs, ka pasaules tirgum ir plāns līdz 2035.gadam pāriet uz elektroauto, tomēr cilvēku ieradumam ir liels spēks, un vai šo plānu izdosies realizēt? Pārbaudīts fakts, ka tomēr lielu daļu noteikumu šajā jautājumā diktē pircēji. Cilvēki pēdējo divu gadu laikā ir dažādu notikumu skarti, kas liek izvērtēt tēriņus un arī mainīt paradumus. Karš, pandēmija, straujais cenu kāpums elektrībai, degvielai, pārtikai – tas viss liek pārdomāt ikdienas izdevumus. Cilvēki ir spiesti vairāk ekonomēt. Pat lietots elektroauto var būt par dārgu, tādēļ jauna auto nepieciešamības gadījumā, joprojām lietoti iekšdedzes dzinēju automobiļi varētu būt prioritāte.
Autocapital.lv ir pieprasīts auto tirgotājs Rīgā un visā Latvijā, kas piedāvā auto līzinga un kredīta iespējas arī ar sabojātu kredītvēsturi, bez oficiāliem ienākumiem un ārzemēs strādājošajiem. Auto līzings līdz pat 15’000EUR ar zemiem ikmēneša % maksājumiem. Plašs mazlietoto un lietoto auto klāsts (vairāk kā 100+ auto), pārbaudīti auto no Vācijas un Eiropas.
Uzzini vairāk ”Pieprasīts auto tirgotājs Rīgā – Autocapital.lv”