Vai vidējā ātruma sistēmas uzstādīšana uz Latvijas ceļiem neiedarbojas tik veikli kā vēlētos? Vai sodi nav pietiekams iemesls nepārkāpt atļauto braukšanas ātrumu? Medijos ik dienas nonāk pretrunīgi virsraksti. Vieni atspoguļo, ka šoferu uzvedība satiksmē uzlabojas bargo sodu dēļ. Citviet vidējā ātruma mērītāji panākuši mierīgšku satiksmi. Bet kā ir īstenībā?
Vidējā ātruma radari patiess ir uzlabojuši situāciju. Tikai ar bet. Tieši šajā konkrētajā posmā, līdzko šoferi ir tikuši aiz vidējā ātruma sistēmas, vadītāji tūlītēji atkal ātrumu steidz pārsniegt. Tāda pati situācija tiek aprunāta par sodu apmēru un šoferu bijību veikt pārkāpumus, bargo sodu dēļ. Tomēr dati nav iepriecinoši, neatkarīgi no bijības, 2023.gada pirmajos deviņos mēnešos Latvijā jau ir fiksēti 286 114 ātruma pārsniegšanas pārkāpumi, kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD).
Daļu pārkāpēju veikli ir iemūžinājuši pārvietojamie fotoradari (51 465), vairāk nekā 53 000 ātruma pārkāpēju noķērušas Valsts policijas kontroles uz Latvijas valsts ceļiem. Aizmāršīgākiem, steidzīgākiem vai vienkārši vienaldzīgākiem šoferiem, sodu ir piestādījuši stacionārie fotoradari (181 344).
Ne tikai noķerti ātruma pārkāpēji, bet diemžēl Latvijā ik gadu notiek arī traģiskāki ceļu satiksmes negadījumi, pirmo 9 mēnešu laikā dzīvību uz Latvijas ceļiem ir zaudējuši 111 cilvēki. Teju 300 – smagi ievainoti.
Daļa ātruma pārkāpēju savas kļūdas atzīst un analizē savu braukšanas kultūru, citi ātruma pārkāpēji steidz vainot citus, ārējus apstākļus, neredzot savu vainu, vēl citiem ātruma pārkāpšana ir garlaicības sekas, emociju izlādēšanas veids vai pat pieradums, kuru jau grūti pamanīt. Kā liecina CSDD dati, lielāka daļa šoferu pēdējā mēneša laikā ir atzinuši, ka brauc ātrāk, nekā atļauts. Turklāt atzīmē, ka ātruma pārsniegšana ir pieļaujama. Baisākie ir 2% šoferu, kas uzskata, ka ir pieļaujams vadīt auto ar pārsniegtu atļauto alkohola daudzumu. Arī neticama ir atzīšanās, ka auto tiek lietots pēc alkohola lietošanas, uz ko atbildējuši 10% autovadītāju.
Lasi arī ‘‘Par avārijas izraisīšanu dzērumā draud sods līdz 3.1 miljonam eiro”.
Lai cīnītos ar atļautā ātruma pārsniegšanu Latvijā, CSDD ir izstrādājusi sociālo kampaņu “Laimē ceļojumu uz cietumu vai ievēro ātrumu”. Kampaņa tiek organizēta saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027.gadam paredzētajiem rīcības virzieniem ar mērķi 2030.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaitu samazināt par 50% attiecībā pret 2020.gadu.
CSDD brīdina – nepareiza ātruma izvēle var beigties ar nepatīkamām un pat traģiskām sekām.
Rakstu veidoja www.autocapital.lv, lietotu un mazlietotu auto tirgotājs Rīgā.