Latvijā jau vairākus mēnešus darbojas vidējā ātruma mērīšanas radari. Vai satiksme ir kļuvusi mierīgāka un šoferi ievēro atļauto braukšanas ātrumu. Kaut arī vidējā ātruma radari, pēc pētījumiem un novērojumiem, patiesi jau uzrāda labāku situāciju konkrētajos posmos. Tomēr pārkāpēju skaits ir ievērīgs. No 18.septembra datiem, kas fiksēti no sešiem vidējā ātruma uzraudzības posmiem, pārkāpumu skaits mēneša laikā bija vairāk nekā 2500.
Tomēr kā biežākie ir nevis atļautā ātruma pārkāpumi, bet gan braukšana bez derīgas OCTA polises. Otrajā vietā gan ierindojas ātruma pārkāpšana, tomēr bažas rada tas, ka pārkāpumi ir ar krietnu ātruma pārkāpšanu virs atļautā, kas ir bīstami satiksmes dalībniekiem. Pārsteidzoši daudz šoferu satiksmē izmantojuši arī auto bez derīgas tehniskās apskates. Šādi pārkāpumi ir sālīti un daudziem nākas maksāt bargus naudas sodus. Gadās pieķert arī nereģistrētus auto – spēkrats ir noņemts no uzskaites un nav atjaunots uzskaitē, bet satiksmē izmantots.
Lielam skaitam pārkāpumu naudas sodi ir no 80 līdz pat 160 eiro apmērā, tomēr joprojām, pat pēc šādiem sodiem, vadītāji pamanās ignorēt noteikumus. Par sodu apjomu ir sašutusi daudzi, piemēram, Mārtiņš Mālmeisters, CSDD pārstāvis komentē :“Tiešām jāatzīst, ka tehniskās apskates neesamība vairāk nekā 600 transportlīdzekļiem mēneša laikā ir satraucoši dati, tas liecina vai nu par cilvēku aizmāršību un nesekošanu līdzi tehniskās apskates derīguma termiņam, vai arī tā ir apzināta rīcība vai nezināšana.”
Īpaši barga ir braukšana bez derīgas OCTA polises, šeit sodi var būt ne tikai vairāki simti, bet dienas laikā šo sodu skaits var tikt piemērots vairākas reizes un summa var pat sasummēties vairākos tūkstošus. Šādiem sodiem griestu nav. Arī apdrošinātāji neslēpj nedz izbrīnu, nedz bažas. Pārvietošanās bez apdrošināšanas ne tikai var sasummēties lielos sodos, bet avārijas gadījumā, vadītājam var tikt piemērots simtiem tūkstošu liels naudas sods.
Diemžēl cilvēku nezināšana vai e-vides nepārzināšana arī daudziem maksā bargu cenu. Informāciju ir ērti iegūt platformās, piemēram, e-scdd sistēmā, bet daudziem neorientējoties un nezinot šādu platformau piedāvājumu vai lietojamību, nezināšanas dēļ nereti nākas atteikties no lielas naudas summas. Šo komentē Pauls Timrots :“Cilvēki neprot līdz galam lietot e-pakalpojumus. Nezina, ne kā apskatīties apskati vai apdrošināšanu. Ja pievienojies e-pakalpojumiem, vienreiz mūžā to vajag izdarīt – atnāks atgādinājums par visām apskatēm, nedēļu, divas. Tu būsi pasargāts, bet cilvēki to nezina!”
Uz Latvijas ceļiem vidējā ātruma mērītāji ir paredzēti 16 posmos, dotajā brīdī darbojas tikai daļa. Sistēmu ieviešana ir manāmi aizkavējusies jau kopš pavasara, tādēļ izpildītājam ir piemērots naudas sods 17 000 eiro apmērā.
Vai Tev ir nācies saņemt sodu vidējā ātruma mērīšanas posmos?
Rakstu veidoja www.autocapital.lv, lietotu un mazlietotu auto tirgotājs Rīgā.